Češi ročně vyhodí až 180 tisíc tun textilu

V České republice se ročně utratí okolo 60 miliard ročně za nové oblečení. Přitom na skládkách končí tuny nenošeného textilu. Jak je možné, že vyhazujeme oblečení, které téměř nenosíme?

 

Oblečení je snadno a všude dostupné a některé řetězce je nabízejí za cenu oběda (a někdy dokonce i snídaně).  Není výjimkou, že seženeme nové triko kolem 40–50 korun.

Obchody navíc neustále uvádějí nové, pro spotřebitele zajímavé zboží a lákají na módní kolekce. Dříve byly zvykem 4 kolekce ročně - jarní, letní, podzimní a zimní. Nyní značky přicházejí s novými outfity i v mezisezóně. Některé řetězce zvládnou představit až 12 kolekcí ročně. 

Za běžné ceny se přitom prodá přibližně třetina zboží, zbytek se nabízí ve slevách. Scénář je jasný. Po uvedení kolekce brzy následuje SALE. Nejdřív 10 %, 20 %, potom přichází VÝPRODEJ, který střídá  FINÁLNÍ VÝPRODEJ, následován ALE UŽ OPRAVDU POSLEDNÍM VÝPRODEJEM. Spotřebitel neodolá, byť mu oblečení nesedí nebo se k němu typově nehodí a neustále nakupuje.

Výsledkem jsou tuny oblečení, které končí na skládkách a podílí se až 6 % na komunálním odpadu, což značně zatěžuje životní prostředí.

Textil lze ale také znovu vrátit do oběhu prostřednictvím sběrných kontejnerů

Použité oblečení nemusí skončit mezi odpadem. Recyklace textilu je technologicky velmi obtížná (ve skutečnosti se jí věnuje jen několik firem), přesto lze dát oblečení druhý život skrz sběrné kontejnery.

O provoz kontejnerů se starají organizace jako Diakonie Broumov, nadace Sova, ale také Charita Brno, která provozuje Charitní bazar Baltazar.

Oblečení ze sběrných kontejnerů bazaru Baltazar slouží osobám v hmotné nouzi, ale je také dále nabízeno v charitních prodejnách nebo na e-shopu. Měsíčně je takto ošaceno přibližně tisíc lidí bez domova nebo v krizové životní situaci. Dělá také radost lidem po celé České republice, kteří skrz e-shop www.baltazar-bazar.cz nakoupí. 

Nákupem na www.baltazar-bazar.cz pomáháte neplýtvat!